söndag 31 maj 2015

Gudrun i Maj

Nu är de färdiga till sist, Gudrun vantarna. Enligt ravelry började jag på dem i januari. Jag hade lite problem med stickfastheten i början vilket inte var så konstigt då Donegal tweed inte är fingering weight som mönstret förespråkar. Det slutade i alla fall med att jag stickade på strumpstickor 1.75 för att få rätt storlek. Resultatet är en tät men ändå mjuk och flexibel vante, perfekt för en småbarns förälder i vinter tänker jag! De blev en sen födelsedags present till Kajsa som blev just så glad som en bör bli för hemmastickade presenter ;)

Garn: Magasin Duett Donegal tweed och ett vitt ullgarn som jag haft hur länge som helst.

Stickor: Farmors strumpstickor 1.75 ( de är så vassa i spetsarna att jag skar mig på dem)

Jag la till texten "till Kajsa 2015" på vänster handflata. Jag tycker det är en sån fin detalj när det står årtal och initialer på äldre stickade grejer. Bokstäverna fick jag från en gammal märkbok som även den tillhört min farmor.




        




4 kommentarer: